دلایل عقلی امامت و مهدویت 1

[ad_1]


استفاده از سِیر منطقی و عقلی به این دلیل است که این مطلب تبیین شود که وجود امام در هر زمانی لازم است، اما تطبیق آن بر وجود حضرت مهدی مساله‌ی دیگریست.

 امامت را باید فهمید…

از آنجا که «درک کلیّات» بر عهده عقل و «درک جزئیات» در حوزه حواس پنج‌گانه است، طبیعتا برای اثبات امور جزئی، از دلیل عقلی استفاده نمیشود.‌ مثلا عقل فقط میتواند حکم کند که دو بعلاوه دو میشود چهار و اینکه هر پدیده اتفاقی، علتی دارد.

در بحث مهدویت هم عقل به همین مقدار حکم می‌کند که «معرفی، نصب و وجود راهنمایی الهی برای انسان‌ها، نه تنها خوب بلکه لازم و ضروری است» اما «تشخیص و تطبیق امام بر مصادیق خارجی» کار تنها عقل نیست، باید ‌به کتاب خدا، سنت پیامبر و کراماتِ مُدّعی مَنصبِ امامت، مراجعه کنیم.

به عبارتی دیگر؛ استفاده از سِیر منطقی و عقلی به این دلیل است که این مطلب تبیین شود که  وجود امام در هر زمانی لازم است، اما تطبیق آن بر وجود حضرت مهدی مساله ی دیگریست.

برگرفته از کتاب اَدِلّه ی عقلی امامت و مهدویت؛ رحیم لطیفی.


__________________________________________________________________________________

 يجب أن تُفهم الإمامة…

بما أن درك الكليات يقع على عاتق العقل و درك الجزئيات يقع على عاتق الحواس الخمسة، فإنه من الطبيعي أن لا يتم استخدام دليل عقلي من أجل إثبات الأمور الجزئية. على سبيل المثال: العقل يستطيع الحكم أن ۲ جمع ۲ يساوي ۴ وأنه لكل ظاهرة تحدث يوجد سبب معين.

في مجال المهدوية يقوم العقل بالحكم ضمن هذا النطاق بأن “التعريف بالهداية الإلهية للإنسان و وجودها ليس فقط أمراً جيداً وإنما ضروري و لازم أيضاً” و لكن “معرفة الإمام و تطبيق ذلك على الحقائق الخارجية” ليس من عمل العقل فقط بل يجب الرجوع إلى كتاب الله، سنة الرسول و كرامات الذين ادعوا الإمامة.

 بعبارة أخرى، يتم استخدام السير المنطقي و العقلي لكي يصبح هذا الموضوع واضحاً و هو أن وجود الإمام واجب في كل العصور و لكن تطبيقه على وجو الإمام المهدي هو مسألة أخرى.

 مقتطف من كتاب الأدلة العقلية للإمامة و المهدوية، رحيم لطیفي.


__________________________________________________________________________________

 Imamate (leadership) has to be understood…

 Since “understanding the generalities” is the realm of wisdom and “Understanding the details” is the realm of the five sense, normally the intellectual reason can’t be used to prove detailed matters. For example intellect just know two plus two is four and everything happens for a reason.

 In Mahdism scope, intellect suggests “it is not only good, but essential to comprehend some issues like introduction, appointment and the existence of a divine guide for humans” but “recognition and verification of the Imam to actual persons” is not something wisdom can do solely, we have to refer to the Quran, the tradition of Prophet Muhammad (PBUH) and miracles of the claimant of Imamate.

 In other words, intellectual and logical reflection is a mean to explain that existence of an Imam is essential in every time, but verification of that fact to Imam Mahdi (PBUH) is something else.

 Selected from the book “Adele e aqli e Imamat wa Mahdaviat” (Rational reasons for Imamate and Mahdism); Rahim Latifi

[ad_2]

لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *